Teaház és kávéház

-
2004.01.23.

Teaház és kávéház

Biztos vagyok benne, hogy az első kávéházak hasonló mértékben mutattak különbözőségeket, mint a mai teaházak, és az is biztos, hogy ezek különböző fejlődésen mennek majd keresztül. A kávéházak forrongó, pezsgő világa, és a teaházak nyugodt, átszellemült hangulata más-más okból jött divatba.


A kávéházak térnyerése az utóbbi években szemmel láthatóan gyorsul. Ez a vendéglátás egészére nézve azért örvendetes tény, mert ez az egységtípus kultúrahordozó funkcióval is bír. Ennek a funkciónak a termelési és értékesítési tevékenységre gyakorolt jó hatása az, hogy bizalmat ébreszt és fesztelenebb fogyasztásra ösztönöz, továbbá segíti a vendéglátás nagyobb elismertségét. Elmondható, hogy minden harmadik-negyedik kávéház rendelkezik azzal a sajátos varázzsal, hangulati többlettel, ami a kávéházi üzletkört a többitől még inkább megkülönbözteti. Észre kell venni azonban, hogy a teaházaknak szintén majd mindegyike rendelkezik ezzel a kultúraformáló erővel. Érdemes tehát valamilyen párhuzamot vonva szemügyre venni ezt a két típust.

A kávé és a tea mint meleg italok, sajátos jelleggel bírnak. Mindkettő évezredes kultúrtörténettel rendelkezik. Hasonló korban kerültek Európába, mégis más fogyasztási kultúra épült köréjük. Voltak próbálkozások a 19. századi Magyarországon teaházak nyitására, de keresletet csak a divat hozott létre, ami idővel megszűnt és vele együtt az üzletek is. A tea az otthonok italaként lett ismert, az angol minta szerinti fogyasztás terjedt el.

Azonos tehát a két termék kifinomult volta. Nem meglepőek tehát a fogyasztás hasonlóan kifinomult helyei sem. A különbségek azonban számunkra sokkal érdekesebbek. Jellemzően más például az elkészítés módja. Ha nem is jellemzően, de mások az élettani hatások, ebből fakadóan pedig a fogyasztás módja és ideje. A termék által "hozott" kulturális többletet (a tea esetében pl. a japán, vagy a kínai díszleteket, szokásokat) máshogy adoptálták a magyar viszonyok. És nem utolsó sorban - a teaházakkal szemben - a kávéházak profiljának a kiforráshoz rendelkezésre állt úgy háromszáz év.

A klasszikus kávéház jellemzően a café-restaurant örököse. Melegkonyhás, első vagy második kategóriás vendéglátóhely széles és minőségi italkínálattal, jellemzően meleg italokkal, hosszú nyitva tartás mellett. A divatos kávéház inkább a bárokkal és a borozókkal rokon, bisztró ételekkel, vagy azok nélkül, éjszakába nyúló szórakozási lehetőségeket nyújt.

Budapest belvárosában hozzávetőlegesen tíz teaház található. Közös bennük, hogy mindegyik folytat kiskereskedelmi, némelyik nagykereskedelmi tevékenységet is. A teaválaszték kizárólag szálas teából és néhány, a teához hasonlóan elkészíthető főzetből áll. A teák két fő csoportba sorolhatóak. Vannak egyrészt a natúr, zöld, fekete és sárga teák, másrészt az ízesítettek, mely utóbbiak mindig egy-egy közepes kínai fekete, illetve zöld tea alapból készülnek.

A kínálat kialakításakor szempont lehet az európai, ízesített teákat kedvelők, vagy a keleti, natúr ízvilágot tükröző teák kedvelőinek a megcélzása. Ez nagyon fontos tényező, ugyanis egy teaház arculatában sokkal szorosabb a mögöttes hitvallás és a termék kapcsolata, mint egy kávéház esetében. Ilyen módon a teaház a hagyományos értékesítéssel működő kávémérésekhez hasonlítható, amelyek egyelőre hasonlóképpen kis számban működnek.

Maga a vállalkozás tehát minden esetben komolyan kidolgozott arculattal rendelkezik. A formai elemek és a filozófia egységenként más-más fejezetet emel ki a tea több ezer éves történetéből. A tea Amszterdamon keresztül került Európába a 16-17. században. Innen került angol és német területre. A kor másik európaiak által felfedezett haszonnövénye a kávé volt. Érdekesség, hogy Angliában ma azért van hagyománya a teának és nem a kávénak, mert a Kelet Indiai Társaság piaci előnyök érdekében stratégiát váltott, és a teabehozatalra helyezte a hangsúlyt. Az ennek hatására kialakult teahagyomány határozza meg a teaházak egy részét.

A másik vonal a Kelet. Ez a tradíció sokkal vegyesebb. Az egyik üzletben a japán letisztultságon, a másikban a kínai fogyasztáson van a hangsúly, a harmadik a teát helyezi a középpontba, a környezet csupán stilizált. Ide sorolom az ezoterikus stílusú üzleteket is. Talán ebből fakad, hogy a munkaerő kiválasztásánál sokkal inkább az emberi kvalitások, és persze az ízérzék, mintsem a szakmai tudás nyom a latban. Az üzletekben otthonos, közvetlen hangulat tapasztalható. Jellemző a törzsvendégkör. A vendégek vegyesen kerülnek ki a társadalom módosabb rétegeiből. Az átlagos vendégtartózkodási idő egy- másfél óra. Az átlagfogyasztás fejenként egy kanna tea, esetenként süteménnyel.

A vállalkozás szempontjából meghatározó, hogy milyen beszerzési forrásokból dolgozik. Európán belül Németországból lehet a legolcsóbban teához jutni. Hamburgban a tea keletről érkezik, így ott komoly nagykereskedések működnek, azonban 42,5%-os importvám sújtja az innen történő beszerzést. Nem kell viszont a minőség vizsgálatával foglalkozni, mivel a német szabályozás e tekintetben sokkalta szigorúbb a miénknél. A keleti fejlődő országokkal kialakított kapcsolatok azonban a munkafolyamatok bővülését jelentik. Szerephez jut a teakóstolás, de nemcsak a választékkialakítás, hanem a minőségi átvétel folyamán is. Ebben az esetben a munkatársak felvételekor meghatározó az ízérzék.

Biztos vagyok benne, hogy az első kávéházak hasonló mértékben mutattak különbözőségeket, mint a mai teaházak, és az is biztos, hogy ezek különböző fejlődésen mennek majd keresztül. A kávéházak forrongó, pezsgő világa, és a teaházak nyugodt átszellemült hangulata másért-másért jött divatba. Ma Magyarországon a kávéház nyílt társadalom, a café szubkulturális közeg, a teaház pedig otthon. Otthonos közeg, meleg kiszolgálás, szertartásos fogyasztás. Ez emeli fel a teaházat, és ennek a közvetlen családiassága húzza le kávézóvá a kávéházat.

A jövő tekintetében bizakodó vagyok. Arányaiknak megfelelően dinamikus növekedést várhatunk mindkét profiltól. Nemcsak a divat szele fújja a vitorlájuk, hanem a városi emberek átalakuló életformája is. A kávéházak számában már két éve észlelhető a határozott növekedés. Ami robbanásszerűen hathat a jövőben a magyar teakultúrára, az a keleti kapcsolatokra építő nagykereskedők megjelenése, illetve az Uniós csatlakozással az importvám mértékének csökkenése. A lassú, de biztos növekedést pedig a teaházi vendégek számának a növekedése biztosítja.

O. G.

Tetszett a(z) Teaház és kávéház akadémia cikk? Ha igen, oszd meg másokkal!
Tetszett a(z) Teaház és kávéház akadémia cikk? Írd meg véleményed!

További Kávéházak akadémia cikkek

café lungo - hosszú kávé

Sokakban felmerül a kérdés, mi a különbség a hosszú és a rövid kávé között?! A kérdésekre Lonkai Márton és Juhász Bálint, a Steamhouse kávépörkölő üzem mögött álló kávés szakemberek adja meg a választ.

2023.03.29.

A víz világnapja (03.22.)

Március 22-én ünnepeljük a Víz Világnapját, amelyet az ENSZ 1992-ben hozott létre azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet a víz fontosságára, és annak fenntartható menedzselésére. Ebben a cikkben megnézzük, hogy milyen problémákkal küzdünk a vízgazdálkodás terén és hogy milyen vízzel főzzük a kávét.

2023.03.22.

Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

2020.03.20.

Tejet a kávéba. Na de milyet?

A magyar kávékultúrában igen elterjedt az ital tejjel való fogyasztása. Hogy miért? Véleményem szerint leginkább a kávé savasságát és kesernyés aromáját kívánjuk így kompenzálni. Ahogyan korábban a cukorral kapcsolatban, úgy itt is megjegyezném: a jó minőségű kávé feketén is kitűnő! Ha ennek ellenére sem tudod elképzelni kedvenc frissítődet „feljavítás” nélkül, itt van néhány jó tanács a tökéletes íz (és állag) eléréséhez.

2020.02.08.

"narrow"
Gear.svg