Találkozópontok | Kávézó kereső | Kávéház rangsor | Kávé akadémia | Játék | Linkek | Rólunk | Támogatóink
Hírek
Téma
Kávé mellé
Café Budapest
Receptek
Kávéház anno
Barista iskola
Barista szaküzlet
Zacc
DOSSZIÉK
Kávé minősítések
Tea
Kávézóláncok
Kávétermelő országok
Kultikus kávés kellékek
Független Kávéházak
Home Barista
Barista Bajnokságok
Régi pesti kávéházak
Kávéház Sirató
RÉGIÓK
Hajós utca
Károlyi utca
Liszt Ferenc tér
Ráday utca
Újlipótváros
Nyitólap // Így értékelünk mi!
Így értékelünk mi!
2003. December 12., Péntek
Hogy mi is a "kávéháziság" lényege? Ezt a kérdést vendéglátó szakmai, marketing, történeti és pszichológiai irányból egyaránt vizsgáltuk.


Módszerünk a gasztronómiai élmény legfontosabb elemeit vizsgálja és súlyozza az alaposan kidolgozott szakmai szempontok alapján. Az élmény persze személyes, de minden tudásunkkal azon voltunk, hogy a lehető legtárgyilagosabb módon, mindenkivel közös alapról szemlélve vethessük össze a kávéházakat.

Szigorúak voltunk, de nem fukarkodtunk a dicséretekkel, javaslatokkal sem, mert alapvető céljaink a segítés, javítás és tájékoztatás. Reméljük, hogy munkánk eredményeképpen az emberek szívesebben választják majd a kávéházakat, illetve jobban tudják majd, hogy melyeket válasszák. A vendéglátók pedig azt, hogy miben javítsanak, finomítsanak üzletvitelükön.

Az értékelés célja a kávés vendéglátó üzletek értékelése és összehasonlíthatóvá tétele.

Az értékelés alapja - a vendégek és a szakma számára - a kávés gasztronómiai élmény: A kávétól serkentett emberek a kávéházban találkozva, annak kényelmi és információs szolgáltatásait igénybe véve sajátos alkotó folyamatban vesznek részt. Az értékelt területeket az alapján vizsgáljuk, hogy ezt az alkotó folyamatot mennyiben és milyen módon segítik, vagy hátráltatják. A gasztronómiai élményt meghatározó területek az alábbiak:
  • A térkialakítás: a vendég tágabb és szűkebb értelemben vett környezete.
  • Az eszközök. Itt vizsgáljuk a termelőmunka, az értékesítés, a szolgáltatás, és a fogyasztás eszközeit. Tehát mindent, amivel a vendég, illetve a személyzet kapcsolatban van.

  • A vendégkezelés, a termelő és az értékesítő munka személyi feltételei.

  • Az ételek és az italok érzékszervi minősége.

  • Az eddig felsoroltak összességének az üzlet adottságaihoz és koncepciójához való illeszkedése, a vizsgált egységek technikai és hangulati egésze.


Az üzleteknek mindezeken kívül meg kell felelniük a jogi, közigazgatási, adózási és vendéglátó szakmai normáknak. Az elvárás tehát összefoglalva: A kávéházak, kávézók legyenek kultúráltak, szabályosak és hitelesek, segítsék a kávés gasztronómiai élmény létrejöttét.

A pontozásban egy elvárási szintet fogalmaztunk meg, amely alapján kiderül, hogy az egyes helyek teljesítették-e az irányukban támasztott elvárásokat. Az üzletek vendégek által érzékelhető teljesítménye saját lehetőségeikhez és koncepciójukhoz mérve kerül értékelésre. Ha egy adott egység mindennek eleget tesz, száz százalékosnak minősül. Mindezek alapján a különböző adottságú, alapterületű, befektetési értékű, választékkialakítású, szolgáltatásrendszerű és vendégkörű kávés helyek egymással összehasonlíthatók lesznek.

Mely kávés vendéglátó üzleteket értékeljük?

Vizsgálunk és értékelünk minden olyan kávés vendéglátó üzletet, mely nyílt árusítású és "valódi": azaz személyiséggel rendelkezik.
Ebbe a csoportba tartozhatnak az alábbiak.

Elhelyezkedés szerint:
  • Az utcákon, tereken,
  • bevásárló- és szórakoztatóközpontokban,
  • múzeumokban, könyvtárakban és kulturális intézetekben,
  • egyetemeken és főiskolákon működő kávés vendéglátó üzletek.

    Elnevezés szerint:
  • Kávéház
  • Kávézó
  • Café, Caffé
  • Bar-café
  • Café&Restaurant
  • Beszélő nevű, önmegnevezés nélküli üzletek (pl.:Mokka)

    Vendégkör szerint:
  • A valamely társadalmi réteg vagy csoport által preferált, látogatott (szubkultúrák, stílusok, korosztályok, szakmák stb.) törzshelyek,
  • a valamely városrész, utca lakói által életben tartott regionális üzletek,
  • a "minden városlakó" által kultivált helyek.

    Vannak kivételes helyek, amelyeket értékelünk, bár:
  • nevük nem utal a funkcióra,
  • elhelyezkedésük meglepő (pl: hajó),
  • vendégkörük nem tudatosítja magában a funkciót, mégis kávés üzletként működnek. A vendégek, ha nem tökéletesen is, de átélik a kávézás élményét.

    NEM ÉRTÉKELJÜK azonban azokat az üzleteket:
  • melyek kávés helyként nevezik meg magukat, de valójában nem azok;
  • melyek elhelyezkedése kávés vendéglátó üzletekre nem jellemző (pince, barlang, padlás, stb.);
  • melyek vendégköre azt hiszi, hogy kávés üzletben kávézik, de a hely megvalósult jellege ezt nem támasztja alá.

    Kapcsolódó linkek:
  • Mi az a rangsor?
  • Bemutatkozunk
  • Nyomtatás | Küldés e-mailben
    BELÉPÉS
    Felhasználónév:
    Jelszó:
    regisztráció hírlevél
    BARISTA SZAKÜZLET


    Sommelier képzés
    RECEPT KERESŐ
    Kávés sütik
    Mennyire bonyolult?
    Szövegrész keresése:
    Kávéitalok
    Milyen típusú?
    Szövegrész keresése:
    JEGYVILAG.HU
    Színházi előadás:
    Mikor?
    Hol?
    © 2003-2017 | Kapcsolat | Impresszum | Média információ | Partner belépés
    Támogató partnereink


    Barista Hungary
    "A kávés képzés"

    Completa

    DaVinci