Találkozópontok | Kávézó kereső | Kávéház rangsor | Kávé akadémia | Játék | Linkek | Rólunk | Támogatóink
Hírek
Téma
Kávé mellé
Café Budapest
Receptek
Kávéház anno
Barista iskola
Barista szaküzlet
Zacc
DOSSZIÉK
Kávé minősítések
Tea
Kávézóláncok
Kávétermelő országok
Kultikus kávés kellékek
Független Kávéházak
Home Barista
Barista Bajnokságok
Régi pesti kávéházak
Kávéház Sirató
RÉGIÓK
Hajós utca
Károlyi utca
Liszt Ferenc tér
Ráday utca
Újlipótváros
Nyitólap // Kávé mellé // Barista iskola // Koffein/mentes - A koffein élettani hatásai
Koffein/mentes - A koffein élettani hatásai
Home Barista II.
2010. November 16., Kedd
Klikkeljen a képre!
 / Koffein/mentes - A koffein élettani hatásai
A koffeinnek az emberi szervezetre gyakorolt hatása igen összetett. A koffein hatására a hasi, zsigeri erek összeszűkülnek, az agy viszont több vért kap. A koffein így a központi idegrendszerre és az agyra élénkítő hatással van; fokozza a szív- és veseműködést, gyorsítja a légzést és az anyagcserét. Testmozgás előtt fogyasztva segít felszabadítani a szervezetben elraktározott zsírt. A tüdő hörgőizmait elernyeszti, könnyíti a légzést, csökkenti az asztmás rohamok veszélyét.

Felelőtlen fogyasztása ugyanakkor növeli a szívkárosodás és a csontritkulás veszélyét. A magas vérnyomásúaknak, a szív- és veseelégtelenségben szenvedőknek igen óvatosan kell bánniuk a kávéval. Mennyi koffeint fogyaszthatunk naponta? Mikor igyunk kávét és mikor ne?
Egy 7 gramm őrleményből készített eszpresszó-krémkávéban kb. 60-100 milligramm koffein található. Ennek az adagnak a hatása kb. 1-5 óráig tart. Az időtartam függ a szervezet egészségi szintjétől, a megszokástól, a kávé előtt és mellett fogyasztott ételek - italok összetételétől, a koffeinnel szembeni érzékenységtől. Napi 2-3 csésze kávé, ha azt megfelelő körülmények között fogyasztjuk, egészséges frissítő ital, de 1g koffein (kb. 10 csésze espresso alapú ital) napi elfogyasztása már izgatottságot, szédülést és rosszullétet okozhat - még az egészséges, felnőtt embernek is.

A túlzott kávéfogyasztás (vagy koffeinbevitel, akár kóla - termékekkel ) egyéb tüneteket is produkálhat - hőemelkedés, aritmikus érverés, hőemelkedés, remegés, sőt szorongás, esetleg hasmenés. A nem megfelelőn használt koffein álmatlanságot okozva lehetetlenné teszi a pihenést, ingerlékennyé tesz. 2 - 4 g koffein hatására izomgörcsök léphetnek fel.
Előbbiekből érzékelhető, mennyire fontos, hogy a megfelelő helyen, időben, körülmények között vegyük magunkhoz, a jó minőségű alapanyagból készülő kávéitalt. Fontos megérteni: a kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét, a munka- és a szabadidő pillanatait tegye még intenzívebbé.


A kávéfogyasztás ésszerű szabályai a kávénak az emberi szervezetre gyakorolt hatásaiból következnek. Először lássuk a tiltótáblákat - mi az, ami tilos, de legalábbis nem tanácsos a kávéval kapcsolatban!

  • Ne igyunk kávét lefekvés előtt! Ez jelenthet 1 órát, de 4-5 órát is. Vacsora után már csak ristretto fogyasztása javallott. A "rövidített", 15-20ml-nél megállított espresso sűrű, krémes, intenzíven illatos, de koffeintartalma, a rövidebb áztatási idő miatt alacsony.
  • Ne igyunk napi három-négy adag kávénál többet! Ez látszólag kevésnek tűnhet, de ha minden alkalommal más és más, az alkalomnak, helynek és pillanatnyi igényeinknek épp megfelelő kávéitalt iszunk, mindig jó minőségben - ez bőven elég.
  • Ne igyunk kávét éhgyomorra! A kávéban lévő csersavak kártékony hatással lehetnek ránk, és a kávé vízhajtó hatása sem tesz jót a gyomornak.

    Most, hogy a tiltásokat áttekintettük, lássuk azt az irányvonalat, melynek követése a jó úton tarthatja kávéfogyasztásunkat. Vigyünk rendszert kávéivásunkba. Döntsük el, mikor, mennyi és milyen kávét iszunk. Nem előre megalkotott kávézási tervről van szó, csupán arról, hogy belátjuk: a kávé mint hatóanyag tartalmú szer komoly hatással van ránk. Szervezetünk működésére, szokásainkra, viselkedésünkre. Minden kávé legyen igazi – amikor csak lehet közösségi – élmény. Nem kávéfogyasztás, hanem igazi kávézás.

    Kapcsolódó linkek:
  • Kávévásárlás otthonra
  • A koffeinmentesítés
  • Coffee mythbusters - A koffeinmentes kávé olyan, mint az alkoholmentes sör?
  • Home Barista
  • Barista Szaküzlet
  • Tanulj többet a kávéról!
  • Archívum | Nyomtatás | Küldés e-mailben
    Most szólj hozzá!
      Név:
      Website:
      E-mail:
      Hozzászólás:
      Ellenőrző kód: CAPTCHA Image
     


    2012-11-11 17:07 | nEHUxTbNUdXUhoX
    dKoTpJ rgyttueyhxvr
    2012-11-09 06:49 | ddEzMgnLr
    Jill, what a beautiful post on fidnnig true love -- you made it real by generously pulling the curtain behind God’s love in your life -- through your story. Thank you for this gift of a post in the faith jam! Your wedding dress is GORGEOUS, btw, ;)
    BELÉPÉS
    Felhasználónév:
    Jelszó:
    regisztráció hírlevél
    BARISTA SZAKÜZLET


    Sommelier képzés
    RECEPT KERESŐ
    Kávés sütik
    Mennyire bonyolult?
    Szövegrész keresése:
    Kávéitalok
    Milyen típusú?
    Szövegrész keresése:
    JEGYVILAG.HU
    Színházi előadás:
    Mikor?
    Hol?
    © 2003-2017 | Kapcsolat | Impresszum | Média információ | Partner belépés
    Támogató partnereink


    Barista Hungary
    "A kávés képzés"

    Completa

    DaVinci