Helyzetkép a magyarországi HORECA szektorról

"A kávés vendéglátás mai helyzetét, jelen állapotát, a közelmúlt társadalmi és gazdasági eseményei kapcsán tudjuk elemezni. Rendszerváltás ugyanis nem csak a politikában, de a vendéglátásban is ugyanúgy megtörtént. Ezt a kínálat és a kereslet alapján a legkönnyebb szemléltetni, alapul véve a 15 évvel ezelőtti és a mai helyzetet. Ez alapján lehet pontos képünk arról, hogy mik a fogyasztói és az össztársadalmi igények, hol van ebben a kávéházak pontos helye."


A kínálati oldalon egy üzlethálózat van ma is, és volt 15 éve is. Szerkezetét tekintve azonban teljesen átalakult. Az átalakulást befolyásoló fő folyamat a magánosítás volt. A magánosítás teljesen megváltoztatta a vendéglátó egységeket üzemeltetők érdekeit. A kilencvenes évek elején még területi alapon szervezett vendéglátó nagyvállalatok "portfóliójába" tartozó üzletek pár év alatt átalakultak a mai HORECA modellnek megfelelő, a magánszektorba tartozó üzlethálózattá. Az eredmény ma: különböző, változatos választékú, a mindennapi igényeket kielégítő vendéglátó üzletek.

A HORECA modellt egyébként úgy célszerű elemezni, hogy egymás mellé tesszük a szállásadás, az éttermi és a mindennapi vendéglátás szolgáltatásait. Ebben a sorrendben a szolgáltatások egységnyi ára csökken, az értékesített volumen nő. Amíg egy szállodai szolgáltatást egy átlagos polgár évente lehet, hogy csak egyszer vesz igénybe, addig cukrászdába, kávéházba, pékségbe hetente többször is otthagy 2-300 forintot.

Ebből a szempontból a HORECA mozaikszó CA része mindegy, hogy catering, cafe, vagy cafetteria, a lényege, hogy a mindennapok vendéglátásának a szolgáltatásait nyújtja.

Visszatérve az elmúlt 15 évhez. A kínálat oldalán a fogyasztói társadalom számára megfelelő üzlethálózat, abban pedig nagy arányban a kávés vendéglátó helyek vannak. A kereslet oldalán a társadalomnak az a része, amely a vendéglátás legelemibb termékeinek – ez egy kávé, egy sütemény - a fizetőképes keresletét alkotja. Ez a fizetőképes kereslet szinte a teljes társadalmat reprezentálja. A társadalmunk az utóbbi 15 évben pedig leginkább a demokratizálódás folyamata változtatta meg.

A demokratizálódás folyamán az átalakuló társadalom új terekre formált igényt. Harmadik helyekre az otthon privát tere, és a közélet tere között. Találkozóhelyekre van szükség, aminek kiválóan megfelelnek a vendéglátó helyek.

Mi ennek a kulcsszava? Az elérhetőség. Egy találkozóhely akkor lesz jó vendéglátóhely, és viszont, ha az alábbi három elvárásnak megfelel:

1. Legyen fizikailag elérhető. Legyen közlekedési csomópontok, terek, bevásárlóközpontok közelében.

2. Legyen nyitva tartásában elérhető. Legyen alkalmas minden jellemző fogyasztási és tartózkodási időszakban teret biztosítani a fogyasztásra.

3. Legyen pénzügyi szempontból elérhető. Legyen minden időszakra egységnyi terméke, szolgáltatáscsomagja: egy kávéital, egy péksütemény, komplett menü, reggeli, uzsonna.

Ma egy kávéház csak úgy lehet sikeres, ha egyaránt szem előtt tartja a fogyasztói és a társadalmi igényt is. Legyen egyszerre tere a találkozásnak, de a mindennapi fogyasztási igényeket is elégítse ki. Ami az utóbbi évek egyértelmű tapasztalata: Mindez integrálható, és üzletileg sikeresen üzemeltethető.

Kávéházi akadémia

Az espresso titkai cikk borítóképe
Az espresso titkai

Ha valódi olasz espresso készítésébe fogunk, érdemes betartani egy-két jelentéktelennek tűnő, ám annál fontosabb szabályt, különösen, ha olasz vendégeink vannak. Az alábbiakban összegyűjtöttük, mik azok az apró fortélyok, amiktől igazán fenséges az olasz espresso, és amik betartásával bárki autentikus végeredményt érhet el. (x)

3.1 Kávé és mezőgazdaság cikk borítóképe
3.1 Kávé és mezőgazdaság

A kávé élőhelye és termőhelye a ráktérítő és a baktérítő között van. Megtalálható Európa kivételével a világ minden lakott kontinensén, a trópusi országokban.

7.1. Az espresso mint zöldkávé

Az 1800-as évek végén, a Nílus expedícióban részt vevők fedezték fel az arabicánál jóval nagyobb tűrőképességű robusta kávéfajt, az Egyenlítő mentén. Mindaddig a kávét az arabica kávéfaj jelentette. Innentől megkezdődött a verseny az ellenállóbb, nagyobb hozamú és koffeintartalmú robusta és a sokkal magasabb érzékszervi minőségű arabica között. A versenyben máig a fogyasztó országok ízlésvilága a meghatározó.

H i r d e t é s