Home Barista 2010.11.16.

Koffein/mentes - A koffein élettani hatásai

A koffeinnek az emberi szervezetre gyakorolt hatása igen összetett. A koffein hatására a hasi, zsigeri erek összeszűkülnek, az agy viszont több vért kap. A koffein így a központi idegrendszerre és az agyra élénkítő hatással van; fokozza a szív- és veseműködést, gyorsítja a légzést és az anyagcserét. Testmozgás előtt fogyasztva segít felszabadítani a szervezetben elraktározott zsírt. A tüdő hörgőizmait elernyeszti, könnyíti a légzést, csökkenti az asztmás rohamok veszélyét.


Felelőtlen fogyasztása ugyanakkor növeli a szívkárosodás és a csontritkulás veszélyét. A magas vérnyomásúaknak, a szív- és veseelégtelenségben szenvedőknek igen óvatosan kell bánniuk a kávéval. Mennyi koffeint fogyaszthatunk naponta? Mikor igyunk kávét és mikor ne?
Egy 7 gramm őrleményből készített eszpresszó-krémkávéban kb. 60-100 milligramm koffein található. Ennek az adagnak a hatása kb. 1-5 óráig tart. Az időtartam függ a szervezet egészségi szintjétől, a megszokástól, a kávé előtt és mellett fogyasztott ételek - italok összetételétől, a koffeinnel szembeni érzékenységtől. Napi 2-3 csésze kávé, ha azt megfelelő körülmények között fogyasztjuk, egészséges frissítő ital, de 1g koffein (kb. 10 csésze espresso alapú ital) napi elfogyasztása már izgatottságot, szédülést és rosszullétet okozhat - még az egészséges, felnőtt embernek is.

A túlzott kávéfogyasztás (vagy koffeinbevitel, akár kóla - termékekkel ) egyéb tüneteket is produkálhat - hőemelkedés, aritmikus érverés, hőemelkedés, remegés, sőt szorongás, esetleg hasmenés. A nem megfelelőn használt koffein álmatlanságot okozva lehetetlenné teszi a pihenést, ingerlékennyé tesz. 2 - 4 g koffein hatására izomgörcsök léphetnek fel.
Előbbiekből érzékelhető, mennyire fontos, hogy a megfelelő helyen, időben, körülmények között vegyük magunkhoz, a jó minőségű alapanyagból készülő kávéitalt. Fontos megérteni: a kávé nem a fáradtság megszüntetésére való, az a kávé hatásának elmúltával erősebben tér vissza és csak pihenéssel múlik el. A kávé feladata az, hogy az ébrenlét, a munka- és a szabadidő pillanatait tegye még intenzívebbé.

A kávéfogyasztás ésszerű szabályai a kávénak az emberi szervezetre gyakorolt hatásaiból következnek. Először lássuk a tiltótáblákat - mi az, ami tilos, de legalábbis nem tanácsos a kávéval kapcsolatban!

  • Ne igyunk kávét lefekvés előtt! Ez jelenthet 1 órát, de 4-5 órát is. Vacsora után már csak ristretto fogyasztása javallott. A "rövidített", 15-20ml-nél megállított espresso sűrű, krémes, intenzíven illatos, de koffeintartalma, a rövidebb áztatási idő miatt alacsony.
  • Ne igyunk napi három-négy adag kávénál többet! Ez látszólag kevésnek tűnhet, de ha minden alkalommal más és más, az alkalomnak, helynek és pillanatnyi igényeinknek épp megfelelő kávéitalt iszunk, mindig jó minőségben - ez bőven elég.
  • Ne igyunk kávét éhgyomorra! A kávéban lévő csersavak kártékony hatással lehetnek ránk, és a kávé vízhajtó hatása sem tesz jót a gyomornak.

    Most, hogy a tiltásokat áttekintettük, lássuk azt az irányvonalat, melynek követése a jó úton tarthatja kávéfogyasztásunkat. Vigyünk rendszert kávéivásunkba. Döntsük el, mikor, mennyi és milyen kávét iszunk. Nem előre megalkotott kávézási tervről van szó, csupán arról, hogy belátjuk: a kávé mint hatóanyag tartalmú szer komoly hatással van ránk. Szervezetünk működésére, szokásainkra, viselkedésünkre. Minden kávé legyen igazi – amikor csak lehet közösségi – élmény. Nem kávéfogyasztás, hanem igazi kávézás.

  • H i r d e t é s

    Kávés trendek

    A barista versenyek kapcsán e havi összeállításunkban azt vizsgáljuk, hogy milyen hatások (trendek, információk, újítások…) érik a kávéfogyasztókat ma Magyarországon. Nemcsak, sőt, kifejezetten nem a szakmát érintő speciális, egyedi témakörökre koncentrálunk, hanem az olyan üzenetekre, amik a végső fogyasztókat, vendégeket is elérik.

    Home Barista 2011.07.20.
    Coffee mythbusters

    A rovatban keressük (és remélhetőleg megadjuk) a választ a kávés témát érintő minden, épp csak felmerülő vagy gyakran ismételt kérdésre. Megcáfolunk vagy bizonyítunk elterjedt mítoszokat "kávévárosi legendákat"…

    Home Barista 2011.05.02.
    Kávévásárlás otthonra

    Néhány tipp azoknak, akik már a kávébeszerzésnél szeretnének biztosra menni. Attól függetlenül, hogy milyen géppel, eszközökkel készítjük majd el kávénkat, a vásárlásnál jól jöhet néhány aranyszabály, amit szem előtt tarthatunk:

    Home Barista 2011.03.16.

    Kávéházak magazin

    Mi legyen a többi zaccal? III. cikk borítóképe
    Mi legyen a többi zaccal? III.

    Ha a kerted már gyönyörű, és a konyhád is tiszta és illatos, de megrögzött kávéfogyasztóként még mindig marad zaccod a szemetesnek is, adunk még néhány tippet a felhasználásra, ezúttal a fürdőszobában. (x)

    Zacc 2019.10.22.
    Mi legyen a zaccal? II. cikk borítóképe
    Mi legyen a zaccal? II.

    Korábban megnéztük, mihez kezdhetünk kedvenc kávénk maradékával, ha a hétvégéinket koffeinnel feltöltődve a konyhakertben képzeljük el. Most nézzük,mi mindenre jó a lakásban! (x)

    Zacc 2019.10.16.
    Mi legyen a zaccal? cikk borítóképe
    Mi legyen a zaccal?

    A kávé a legtöbbeknek egy nélkülözhetetlen ital reggelente az ágyból kikelve, a munkahelyre beérve vagy épp ebéd után, egyfajta üzemanyag, ami feltölt energiával. Már ez sem csekélység, de a kávé szerepe itt nem ér véget. Miután hozzájutottunk az életmentő finomsághoz, vegyük szemügyre az ottmaradó zaccot, ugyanis még az is valódi kincs! Elsőként nézzük, mit kezdhetünk vele a kertben: (x)

    Zacc 2019.09.09.

    H i r d e t é s