Kávé akadémia 2007.12.11.

8. A barista

Vannak a vendéglátásnak olyan sajátos területei, amelyeket hosszú időn át nélkülözni kényszerült a vendégközönség. Így a borok, a koktélok világa egészen a kilencvenes évekig várt arra, hogy újra felfedezzék.


Ekkor jelentek meg újra a sommelier-k, akik a borok, a mixerek, akik a kevert italok szakértői. Az utóbbi időben egyre többen kezdik emlegetni a "barista" szót a kávéhoz értő báros megnevezéseként.

Az olasz eredetű barista szó egyszerűen bárost jelent. Az Egyesült Államokban, a hetvenes-nyolcvanas években indult espresso-kultusz hirtelen magas rangra emelte a kávéhoz és az eszpresszó technológiához értőket. Baristának azóta világszerte az espresso technológiát jól ismerő, espresso alapú italokat készítő bárost nevezik.

A barista hivatás egyszerre hasonlítható a mixerhez és a sommelierhez. A mixer alapvetően a bár mögött dolgozik, feladata az italkészítés, vendégkezelése jellemzően közvetlen.

A sommelier ismeri az egyes borok eredetét, a feldolgozási módokat, a különböző borok és ételek párosíthatóságát. A barista napi munkája a mixerhez, alapanyaggal kapcsolatos tudása a sommelierhez hasonlítható. A barista egy kicsit műszaki ember is, hiszen van, hogy több kávéőrlővel és nagy teljesítményű kávégéppel dolgozik. Mindezek mellett gyakran a pultnál történő értékesítés feladata is rá hárul.

A barista hivatás, más formában ugyan, de már több mint száz éve is létezett hazánkban. Abban az időben, amikor Budapestet mint a kávéházak városát emlegették, volt kávéspincér képzésünk, amelynek kitanulásához hosszú, gyakorlattal eltöltött évek kellettek.

Ma, a nemzetközi trendeket is figyelve, joggal remélhetjük, hogy újra beköszönt a kávézók, kávéházak reneszánsza. Évszázados kávéházi hagyományokkal bíró és a kávézás élményét napjainkban újra felfedező országunkban a barista munkakör hamarosan megkerülhetetlen része lesz a vendéglátó szervezeteknek.

H i r d e t é s

pannonkave.hu kávékóstoló banner kép

H i r d e t é s

Kávéházak magazin

B-opció válságban magyar módra cikk borítóképe
B-opció válságban magyar módra

A turizmus és vendéglátás volt az első szektor, mely megérezte a COVID-19 új koronavírus járvány terjedését lassító védelmi és korlátozó intézkedések hatását, a fogyasztói kör elmaradásából adódó bevételkiesést, ám talán pont ezért, itt indultak el az első kreatív és alternatív megoldások is, hogy miként tudják túlélni ezt a válságos helyzetet. Lássunk pár példát, kinél mi a B-opció.

Café Magyarország 2020.04.08.
Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke cikk borítóképe
Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

Kávé akadémia 2020.03.20.

H i r d e t é s