Barista iskola 2009.12.18.

Kávés vendéglátás 2010

2009-2010 fordulóján talán érdemes átgondolni a magyar kávés vendéglátók (baristák és kávéházasok) helyzetét, jövőjét. Ezzel kívánunk a vendéglátóknak sikeres, a vendégeknek kávés élményekben gazdag új évet!


Baristák itthon és külföldön

A barista szakmát művelők helyzete, ha nem is rózsás, de ad okot a bizakodásra. Egyre több kávézólánc és független kávéház várja őket örömmel, a képzett és fejlődni vágyó fiatalokat – a sok unott és alulmotivált alkalmazott között – a "főnök" egyre inkább megbecsüli. A napközbeni, jó néhány kávézóban szinte "hivatali" időbeosztás sok érdeklődő vendéglátót vonz a szakmához, a megfelelő képzettség és gyakorlati idő után pedig nem nehéz elhelyezkedni külföldön.
A terjedő eszpresszó-kultusznak köszönhetően mind több magyar barista keres jó pénzt és csinál karriert angolszász, skandináv, sőt ázsiai országokban kávékészítéssel. Persze nem árt némi nyelvtudás is, de az elinduláskor szinte "csak" a termékkészítés szakkifejezéseit kell jól ismerni, a vendégkiszolgáláshoz úgyis csak több év helyi tapasztalat után engedik a kávékészítőt.
2010-ben – a tervek szerint – minden eddigit meghaladó számban várják versenyek és bajnokságok az erre készülő baristákat, ezekről a legutóbbi számban már hírt adtunk.

Kávéház, kávézó, café-restaurant

A kávéház üzemeltetőknek kettős kihívással kellett és kell szembenézniük: egyik oldalról a gazdasági válság magyaros (erős-csípős) változata, a másik oldalról a kávézóláncokkal súlyosbított piaci verseny fogja közre őket.
Az előbbi hatása kissé késleltetve érte el a kávézókat: a vendégek inkább lemondanak a munkahelyi étkezde menüjéről és otthonról hoznak ebédet, de kávészünetben kiszaladnak a közeli kávézóba egy kis beszélgetésre. A kávéfogyás "szinten tartása" azonban nem segít a menüző, a la carte fogyasztó vendégek elmaradásán, a külföldiek eltűnésén, az "after work" időszak kiüresedésén. Spórolni lehet (és néha sajnos kell is) a személyzeten és az alapanyag minőségén, de ennek eredménye már középtávon megjelenik a tovább csökkenő forgalomban. Lehet (és reméljük érdemes) várni a visszatérő turistákra, de most csak a kitartó törzsvendégekre lehet építeni, akik nem csak fogyasztani, de barátkozni járnak kedvenc üzletükbe.

Független kávésként most jó pár évig nem lehet a vendéglátásra úgy tekinteni, mint befektetésre, hanem csak mint vállalkozásra. Minden tulajdonosnak a kávézójában a helye – ahogy régen a kávésok az üzlet feletti félemeleten laktak, hogy bármikor be tudjanak ugrani "látogatóba"!

Az egyre másra üzleteket nyitó kávézóláncok új piaci helyzetet teremtettek. A független kávézók számára talán ez lesz a legnagyobb kihívás és lehetőség a következő évtizedben. Kihívás, hisz kidolgozott sztenderdek, jól működő franchise rendszer, tőkeerő áll a láncok mögött. De lehetőség is, hisz a láncok által kommunikált pozitív kávés imázs az egész iparágra hat.
A függetlenek előtt álló feladatok:

  • koncepciójukat újragondolva erősítsék meg üzletük kávés jellegét, helyezzék igazi reflektorfénybe kulcsterméküket és a ráépülő termék- és szolgáltatásrendszert;
  • használják ki a személyes vendégkapcsolatokból fakadó versenyelőnyöket a láncokkal szemben;
  • lépjenek kapcsolatba és szövetkezzenek egymással – fontos témákban kommunikáljanak, tárgyaljanak közösen.

    A témával január 25-én, a Kreatív Italfórum kávés szekciójában részletesen is foglalkozunk majd.

  • H i r d e t é s

    pannonkave.hu kávékóstoló banner kép

    H i r d e t é s

    Kávéházak magazin

    B-opció válságban magyar módra cikk borítóképe
    B-opció válságban magyar módra

    A turizmus és vendéglátás volt az első szektor, mely megérezte a COVID-19 új koronavírus járvány terjedését lassító védelmi és korlátozó intézkedések hatását, a fogyasztói kör elmaradásából adódó bevételkiesést, ám talán pont ezért, itt indultak el az első kreatív és alternatív megoldások is, hogy miként tudják túlélni ezt a válságos helyzetet. Lássunk pár példát, kinél mi a B-opció.

    Café Magyarország 2020.04.08.
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke cikk borítóképe
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

    Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

    Kávé akadémia 2020.03.20.

    H i r d e t é s