Kávé minősítések 2009.01.06.

Fair Trade

A már hazánkban is működő szervezet célja, saját megfogalmazásuk szerint: "A hagyományos nemzetközi kereskedelem gyakorlatának megváltoztatása annak érdekében, hogy ne nőjön a szakadék a fejlett és fejlődő országok között…"


Elöljáróban… A minősítések közös célja, hogy a vásárlási döntést tudatosabbá tegye. A kávés zacskókon különböző logók informálják a vásárlót a minősítés meglétéről. Ezek a minősítések a legtöbb esetben nem garantálják az adott kávé érzékszervi minőségét. Az értékelés és bizonyítványadás célja, hogy egyéb szempontokat (környezettudatosság, szociális érzékenység, eredetvédelem…) is a kávéminőség részévé tegyen.

Fair Trade

Talán köztudott, hogy a kávénövény – néhány kivételtől eltekintve – a világ talán legszegényebb térségeiben terem. A kávé termesztése rendkívül munkaigényes. Önmagában a szüret, amíg az érett piros kávécseresznyéből kinyerik a zöld magokat, azokat tisztítják, válogatják-szortírozzák és bezsákozzák elképesztő mennyiségű élőmunkát igényel. Olyan, mintha meggyszüretnél az egész termést kimagoznánk, majd a magokat tökéletesen letisztítanánk és különböző szempontok (méret, minőség, stb.) alapján szemenként átválogatva az egész termést, gondosan csoportosítanánk és így zsákolnánk be. A különbség csak az, hogy a kávét sokkal nagyobb mennyiségben termelik és fogyasztják, mint bármely gyümölcsöt a földön.
Talán az is köztudott, hogy a legnagyobb kávéfogyasztó országok a világ leggazdagabb térségeiben találhatóak: az Egyesült Államok és Nyugat-Európa (különösképpen a Skandináv térség) járnak élen az egy személyre számolt kávéfogyasztásban.

A nyugati kávéivó és a szubtropikus térségben élő termelő között a távolság nem csak földrajzi értelemben nagy. A nyerskávét a termelőtől felvásárolják, általában opciós lekötésekkel. Az árutőzsdén gazdát cserélő zöldkávé igen jelentős árnövekedésen megy át. Ehhez még hozzájön az importőrök és a tőlük vásároló kávémárkák külön haszna, majd a kereskedők és vendéglátók árrése is. Ezért lehet, hogy a több euróba kerülő kávéital árából csak néhány euró centtel részesül a termelő.
A Fair Trade mozgalom az 1960-as években azért jött létre, hogy a termelőtől a kereskedőig egységes gazdasági láncot hozzon létre. Kikerülve az árutőzsdéket és a nagykereskedőket, a szervezethez csatlakozó kereskedők közvetlenül rendelik meg a kávét a termelőtől.
1968-ban Delhiben az ENSZ kereskedelmi konferenciája a "Trade Not Aid" szlogent használta, hogy felhívja a figyelmet arra, méltányos kereskedelemmel sokkal többet segíthet a Nyugat a fejlődő világon, mint segélyekkel. Az 1967-ben alapított holland Fair Trade Organisatie nevű import szervezet 1973-ban elsőként importált fair trade kávét, guatemalai kávétermelőktől. Ma a nyugati világban működő fair trade szervezetek hasznának 25-50%-a a kávéból származik.

Az 1970-es évektől kezdve a méltányos kereskedelemmel foglalkozó szervezetek világszerte nem hivatalos konferenciákon találkoztak néhány évente. A ’80-as években azonban megjelent az igény a hivatalos találkozókra is. Így jött létre az évtized végére az EFTA (European Fair Trade Association), és az IFAT (International Federation of Alternative Trade). Az előbbi a 11 legnagyobb európai importszervezetet tömöríti, míg az utóbbi egy 270 szervezetből álló hálózat, melynek célja, hogy a hátrányos helyzetű emberek életkörülményeit javítsa a kereskedelmen keresztül, illetve, hogy fórumot biztosítson ötletek, tapasztalatok, információk cseréjére.
Mindeközben egy Mexikóban, kis kávétermelőkkel foglalkozó pap, illetve egy hollandiai egyházi alapú civil szervezet dolgozója kitalálták az egységes logó gondolatát. Így azok az áruk, amelyek a méltányos kereskedelem szabályainak betartásával termelődnek, jogot kapnak arra, hogy viseljék a logót a kereskedelmi forgalmazásban. Az embléma segítségével a termékek kiemelkednek a boltok polcain az átlagos áruk közül, könnyebben eljutnak a vásárlóhoz. 1988-ban Hollandiában megalapították a "Max Havelaar" emblémát- a Fair Trade logóját. Az ötlet sikeresnek bizonyult: egy éven belül az ezzel a jelzéssel ellátott kávé a teljes kávéforgalom 3%-át tette ki. 1997-ben megalakult az FLO (Fair Trade Labeling Organizations International). Ma ez a szervezet felelős a nemzetközi Fair Trade szabványok megállapításáért, a termékek hitelesítéséért, a szabványok szerinti kereskedelem ellenőrzéséért, és a termékek címkézéséért. Keressük tehát az eredeti logót és ne dőljünk be másolatoknak!

  • Jelen cikkünk a Café & Bar vendéglátóipari szakújság egy korábbi számában található.


  • H i r d e t é s

    A fenntartható kávé cikk borítóképe
    A fenntartható kávé

    Azzal talán sokan tisztában vannak, hogy a kávé maga – legyen arabica vagy robusta – a termesztéséhez szükséges éghajlati feltételekből fakadóan elsősorban fejlődő országokból származik. Felelős fogyasztóként érdemes átgondolni, mit is jelent mindez, milyen úton, milyen áron jut el az asztalunkra kedvenc reggeli italunk. (x)

    Kávé minősítések 2019.08.22.
    Cup of Excellence

    Az utolsó kávéminősítés, amivel foglalkozunk, hazánkban még kevéssé ismert, de a nemzetközi kávés világban talán a leginkább elismert bizonyítványt adja. A Cup of Excellence (COE) díjazást gyakran és nem véletlenül nevezik a "Kávé Oscar"-nak is.

    Kávé minősítések 2009.10.19.
    Espresso Italiano

    A nyárra való tekintettel egy igazi olasz kávéminősítést veszünk sorra. Ha valaki olyan szerencsés, hogy a következő hetekben Olaszországban töltheti szabadidejét, indulás előtt látogasson el az espresso italiano weboldalára és válasszon ki egy-két kávébárt, ahol igazi, minősített olasz espresso-t ihat. Mert még Itáliában is nagy különbség van kávé és kávé között!

    Kávé minősítések 2009.08.04.

    Kávéházak magazin

    Szálas tea vs. filteres cikk borítóképe
    Szálas tea vs. filteres

    A teakóstoló workshopjaimon sokan kérdezitek tőlem, hogy mi a véleményem a filteres teákról. Ha benned is felmerült már valaha ez a kérdés, hogy szálas teát vagy filterest válassz, akkor olvass tovább. Ugyanis erre a kérdésre nem tudok rövid választ adni…

    Tea 2019.11.19.
    Mi legyen a többi zaccal? III. cikk borítóképe
    Mi legyen a többi zaccal? III.

    Ha a kerted már gyönyörű, és a konyhád is tiszta és illatos, de megrögzött kávéfogyasztóként még mindig marad zaccod a szemetesnek is, adunk még néhány tippet a felhasználásra, ezúttal a fürdőszobában. (x)

    Zacc 2019.10.22.

    H i r d e t é s