Kávé minősítések 2008.12.19.

Kávé minősítések a világban


Az utóbbi évek kávépiaci fejlődésének jellemzője, hogy egyre több nemzetközi non-profit szervezet, szövetség, intézet és társaság minősíti a vendéglátóhoz és a fogyasztókhoz eljutó kávét – különböző szempontok alapján. A minősítések közös célja, hogy a vásárlási döntést tudatosabbá tegye.


A kávés zacskókon különböző logók segítségével informálják a vásárlót a minősítés meglétéről, azt azonban, hogy ez mit is jelent valójában, általában már nem részletezik.

Először is fontos tisztázni, hogy ezek a minősítések a legtöbb esetben nem garantálják az adott kávé érzékszervi minőségét. Az értékelés és bizonyítványadás célja, hogy egyéb szempontokat (környezettudatosság, szociális érzékenység, eredetvédelem…) is a kávéminőség részévé tegyen.
A következő hónapokban részletesen megvizsgáljuk ezeket a rendszereket, előbb azonban tekintsük át a legfontosabbakat.

Fair Trade


Méltányos kereskedelem. A már hazánkban is működő szervezet célja, saját megfogalmazásuk szerint: "A hagyományos nemzetközi kereskedelem gyakorlatának megváltoztatása annak érdekében, hogy ne nőjön a szakadék a fejlett és fejlődő országok között…"

A kávé esetében ez azt jelenti, hogy a termelő és a fogyasztó közötti kereskedelmi áttételeket csökkentik. A szövetségekbe tömörült termelők nem az árutőzsdén, hanem közvetlenül kávéimportőröknek értékesítik (garantált áron) a kávéjukat.

2. UTZ
A minősítés egy guatemalai kávéültetvényes és egy európai pörkölő kezdeményezésére, 1997-ben jött létre. 2002-ben az UTZ CERTIFIED függetlenné vált, és azóta non-profit szervezetként folytatja munkáját. A Fair Trade abban segít, hogy a szegénységet csökkentse az adott területen, az UTZ CERTIFIED program valamennyi termelő számára lehetőséget nyújt és ösztönzést ad arra, hogy felelősségteljesen, a fenntartható gazdálkodás korszerű szabályai alapján termesszenek visszakövethető, jó minőségű kávét.

3. Organic Farming
Ökológiai gazdálkodás (ált. "bio"). A szervezet célja: "Egyszerűen szólva az ökológiai gazdálkodás egy olyan gazdálkodási rendszer, mely Önnek, a fogyasztónak friss, jóízű és autentikus élelmiszereket kíván nyújtani a természetes körfolyamatok tiszteletben tartásával."

4. Shade grown
Szó szerint "árnyékban termesztett", az olyan kávéültetvényekre utal, ahol a kávéültetvények nem, vagy csak kis mértékben károsítják a biodiverzitást, a környezet eredeti növény és állatvilágát. Az elnevezés arra utal, hogy a kávéültetvény más növényzet alatt növekszik.

5. Bird friendly
Szó szerint "madárbarát", a minősítést azok a termelők kaphatják meg, akik az ültetvény kialakításakor tekintettel vannak a helyben élő és vándormadarak természetes élettereire.

  • Jelen cikkünk a Café & Bar vendéglátóipari szakújság egy korábbi számában található.

  • H i r d e t é s

    pannonkave.hu kávékóstoló banner kép

    H i r d e t é s

    Kávéházak magazin

    B-opció válságban magyar módra cikk borítóképe
    B-opció válságban magyar módra

    A turizmus és vendéglátás volt az első szektor, mely megérezte a COVID-19 új koronavírus járvány terjedését lassító védelmi és korlátozó intézkedések hatását, a fogyasztói kör elmaradásából adódó bevételkiesést, ám talán pont ezért, itt indultak el az első kreatív és alternatív megoldások is, hogy miként tudják túlélni ezt a válságos helyzetet. Lássunk pár példát, kinél mi a B-opció.

    Café Magyarország 2020.04.08.
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke cikk borítóképe
    Kopi Luwak: Exkluzív és méregdrága a cibetmacska ürüléke

    Egy kávé, melyből egy csészényi adag körülbelül 10 ezer forintot kóstál, kilogrammonkénti ára pedig nagyjából vetekszik a szarvasgombáéval. Ez a kivételes gasztronómiai különlegesség bizony nem a kotyogósba való… de valójában mekkora árat fizetünk érte?

    Kávé akadémia 2020.03.20.

    H i r d e t é s