Szeretem Budapestet 2005.10.27.

A kiülős kávézók fejleszthetik az egész várost

NOL Budapestnek nagy szüksége van kiülős éttermekre, kávézókra, cukrászdákra, mert ezek az idegenforgalomra, a versenyképességre, a közterület-használatra, a gazdaságra, a kultúrára, a közösségre mind pozitív hatással vannak - állapítja meg a Studio Metropolitana Urbanisztika Kutató Központ Kht. tanulmányában.


Az MTI-nek elküldött összefoglaló szerint Budapesten a kiülős vendéglátóhelyek térbeli elhelyezkedése, mennyiségi, minőségi mutatói, funkciói nagyon különbözőek. A város bizonyos részein, főleg a belvárosban a kiülős kávézók színvonala megfelel Európa bármely városában tapasztalt színvonalnak, ugyanakkor a társadalmi-szociális problémákkal küzdő városrészekre ez már nem jellemző.

Általában elmondható, hogy a hely és környezete kölcsönösen hat egymásra. A kiülős kávézók, éttermek virágzását gyakran infrastrukturális felújítások vagy legalább egy divatos vendéglátóhely létrejötte előzi meg.

A Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. tanulmányát a főváros mediterrán jellegű, kiülős vendéglátóhelyeiről készítette. A kávéházi, éttermi teraszokat, szabadtéri szórakozóhelyeket főként a városképre, városfejlesztésre gyakorolt hatásuk alapján vizsgálta meg.

A tanulmány elkészítésének célja az volt, hogy bemutassa a kiülős helyek általános jellemzőit és a közöttük lévő főbb különbségeket. A tanulmány középpontjában a mediterrán típusú vendéglátóhelyeknek a városképre gyakorolt hatásai, az általuk nyújtott városfejlesztési lehetőségek állnak.

A tanulmány elkészítése során alapvetően négyféle forrásból merítettek: az önkormányzatok jogszabályait és az önkormányzati tisztségviselők válaszait, az üzletvezetőkkel, pincérekkel folytatott beszélgetéseket, a helyszíni terepszemléket és a kapcsolódó szakirodalmat vették figyelembe. A tanulmány készítői megállapították, hogy egy-egy terasz, kiülős vendéglátóhely létrejöttéből számos előnye származik az önkormányzatoknak, a lakóknak és ezáltal a fejlődő Budapestnek.

Az önkormányzatoknak nagy szerepük van a kedvező folyamatok elindításában, a kávéházi csomópontok létrejöttében. Az önkormányzatoknál készített interjúkból kiderült, hogy szinte kivétel nélkül kívánatos célnak tartják, hogy minél több kiülős hely működjön Budapesten, bár természetesen a különböző adottságokkal rendelkező kerületekben eltérő súllyal jelenik meg ez a szempont. A főváros részéről differenciált közterület-fejlesztési politikára és a kerületekkel összehangolt együttműködésre van szükség, hogy több hasonló hely jöhessen létre.

A tanulmány szerint a lakók lakókörnyezetük szépülésére számíthatnak a teraszok megnyitásával. A köztisztaság javulása is e helyek létrejöttének hozadéka lehet, hiszen az amúgy is felmerülő jogos igényt minden szereplő fontos szempontnak tartja. A felsorolt előnyök ellenére a lakók és a teraszok között tapasztalható számos konfliktusról értesültek a tanulmány készítői.

Az önkormányzatoknak tehát a teraszok számának növelése és a lakók igényei között kell megtalálniuk az egészséges egyensúlyt. Ehhez alapvetően két eszköz áll a rendelkezésükre. Egyrészt rendeleti úton szabályozzák a működés feltételeit, másrészt felújításokkal, infrastrukturális fejlesztésekkel megfelelő környezetet biztosíthatnak a piaci befektetők számára - áll a tanulmány összefoglalójában.

H i r d e t é s

x-presso

H i r d e t é s

Kávéházak magazin

A Starbucks TOP3 tippje vizsgázóknak cikk borítóképe
A Starbucks TOP3 tippje vizsgázóknak

A vizsgaidőszak végéhez közeledve az elmúlt 3 napban három igazán jó tanácsot gyűjtött össze a Starbucks Magyarország az Instagram profilján, melyek megtartásával bárki kihozhatja magadból a maximumot.

Kávézóláncok 2020.01.18.
100 éves tradicionális katalán kávé Magyarországon cikk borítóképe
100 éves tradicionális katalán kávé Magyarországon

Egy évszázados centenáriumát ünnepli idén a felső prémium kategóriájú kávékat készítő és forgalmazó Cafes Cornellá. A katalán családi vállalkozás remekműveit hazánkban is meg lehet kóstolni. (x)

Café World 2020.01.15.
Arabica és robusta – a két vetélytárs?! cikk borítóképe
Arabica és robusta – a két vetélytárs?!

Meglepő módon (tudomásunk szerint) nagyjából százféle kávénövény létezik, mi mégis csupán háromnak fogyasztjuk a termését. A coffee liberica rendkívül ritka, így igen csekély mennyiségben kerül csak kereskedelmi forgalomba. A világ kávétermésének mindössze 2-3%-át jelenti. A csomagolások hátoldalán található leírásokat böngészve nagy valószínűséggel az arabica és/vagy a robusta kifejezésekkel találkozol. Te tudod, hogy pontosan mit takarnak ezek az elnevezések? (x)

Kávé akadémia 2020.01.13.

H i r d e t é s